BlogYoga houdingen & series

Strek jezelf: doe de Triangle!

posted by Rosalie

De Triangle (driehoekshouding) ofwel in het Sanskriet Utthita Trikonasana, waarbij het woordje  ‘Tri’ drie en ’kona’ hoek betekend. (Dat helpt vast met uitspreken!) De Triangel is een krachtige  asymmetrische staande yoga houding. Deze houding heeft velen voordelen.

Ten eerste omdat de houding leuk voor beginners en gevorderde is. Je kan de houding simpel aanpassen naar je eigen status, ben je beginner gebruik dan een blok als dat nodig is. Ten tweede: je stekt veel lichaamsdelen. Je opent je borst waardoor je organen goed de ruimte krijgen, je sterkt  armen, je rug. Je benen (met name je Hamstrings) worden ook goed gestrekt in deze houding. Deze spieren zijn vaak verkort bij mensen met rugklachten of hardlopers. Ten derde: de Triangle is ook nog ontspannend, het bloed gaat door je lichaam stromen en zo krijg je het weer lekker warm en nieuwe energie.

Let’s try de Triangle!

  • Ga staan in de Berghouding (Tadasana).
  • Maak eer grote stap opzij.
  • Je linkervoet wijst naar binnen, ongeveer 45 graden. Rechtervoet en rechterknie wijzen 90 graden naar buiten. Je hielen staan in 1 lijn.
  • Je heupen en schouders zijn in één lijn, parallel aan de lange zijde van de mat.
  • Adem in, maak je lang en breng je armen zijwaarts omhoog, tot schouderhoogte.
  • Adem uit, schuif je romp dan naar rechts, zover als je kunt.
  • Beweeg vervolgens je romp naar rechts opzij, je rechterhand komt op of achter je voet, je scheenbeen of op het blok terecht. Je houdt je rug hierbij recht. Je linkerarm en hand strek je krachtig omhoog, je kijk je hand na. Last van je nek, kijk dan gewoon vooruit.

Utthita trikonasana (driehoek)

  • Je voorste knie wijst nog steeds naar voren en beide benen nog steeds krachtig gestrekt.
  • Adem rustig in en uit voor 3-6 ademhalingen.
  • Terug? Kijk naar beneden en kom weer rustig omhoog op een uitademing, met beleid zoals je in de houding bent gekomen.
  • Herhaal het aan de andere kant.

Enjoy the triangle! Vond je dit een fijne houding, dan vind je het misschien ook leuk om eens de Maangroet te proberen, daar komt deze houding ook in voor en is ideaal om aan het einde van de dag te doen.

favicon-welikeyoga

Misschien ook leuk?