BlogYoga houdingen & series

Twist it out

posted by Rosalie

Om je fysiek, mentaal en emotioneel sterk en soepel te houden kan je verschillende asanas doen, waaronder de twisthoudingen ofwel draai-houdingen, hierbij roteer je je rug. Dus weg met stijve en stramme rugspieren, twist it all out!

In eerdere blog kon je al lezen waarom twisthoudingen goed voor je zijn en vond je al wat fijne twist-houdingen. In deze blog nog meer twist-inspiratie. De asanas geschikt zijn voor ieder moment van de dag, dus ‘twist it out‘.

Malasana

‘Twist it’  in Malasana. In een eerder blog lees je hoe je veilig in Malasana komt. Voor de twist breng je vervolgens je rechterarm om je rechterknie en je linkerarm direct achter je rug langs. Pak de polsen met de handen vast. Hou je rug lang en draai je borstbeen open richting het plafond. Herhaal aan de andere kant.

Utkatasana

‘Twist it’ in Utkatasana. Hier lees je stap voor stap hoe je in Utkatasana komt. Voor de twist breng je vervolgens je handen tegen elkaar voor de borst. Adem in en lift je borstbeen omhoog, draai op de uitademing naar links. Verleng je rug, vanaf je straatbeen tot je kruin. Je rechter elleboog raakt je linkerdij. Druk je elleboog tegen je dij en andersom: je dij tegen je elleboog. Hierdoor kun je verder twisten in je rug. Kom op een uitademing terug naar het midden en herhaal  dit rechts.

Zittende twist

‘Twist it’ zittend bijvoorbeeld achter je bureau. Wat zo fijn is aan de zittende twist is dat je deze houding bijna overal kunt doen. Op je werk achter je computer , in het vliegtuig, bus of trein. Kom rechtop zitten met beide voeten aan de grond. Schouders zijn ontspannen, kaken los. Adem diep in en maak lengte in je rug (maar trek je onderrug daarbij niet hol). Op de volgende uitadem twist je naar rechts. Je kijkt over je rechterschouder naar achter. Leg je linkerhand op je bovenbeen en je rechterhand plat tegen de rugleuning. Op elke inademing strek je je kruin op richting het plafond en op elke uitademing kijk je of er ruimte is om nog iets dieper naar achteren te twisten. Kom op een uitademing terug naar het midden en herhaal naar links.

Let’s Twist 🙂

Misschien ook leuk?