Yoga houdingen & series

Vind je balans in Utthita hasta padangusthasana

posted by Marloes Faddegon

Balans vinden tussen verschillende onderdelen van ons leven. Iets waar veel mensen dagelijks mee bezig zijn. Balanshoudingen op de mat oefenen heeft een gunstig effect op onze focus en concentratie. Je kalmeert je geest doordat je je volledige aandacht op de oefening richt, anders val je uit de houding. Utthita hasta padangusthasana, ofwel de staande hand-naar-teen-strekking, is een voorbeeld van zo’n balanshouding.

Voordelen

Utthita hasta padangusthasana is een staande balanshouding waarbij je je onderlichaam versterkt, je bouwt kracht op in je benen. Zo strek je onder meer de spieren aan de achterkant van de benen en bouw je kracht op in de voet, enkel en het dijbeen van je standbeen.

Uitvoeri

Je kunt de houding op verschillende manieren uitvoeren, elk met hun eigen uitwerking qua stretch:

a. Start vanuit de berghouding, Tadasana.

b. Breng je gewicht naar je linkerbeen en trek je rechterknie naar de borst.

c. Pak met je rechterhand de grote teen van je rechtervoet vast. Gebruik hiervoor je ringvinger en duim.

d. Focus op een punt voor je. Bewaar je balans en strek je rechterbeen langzaam helemaal uit. Zorg dat je tenen naar het plafond wijzen.

Variaties

a. Maak gebruik van een band (yoga-riem) om de oefening gemakkelijker te maken.

b. Laat je rechterbeen licht gebogen als het niet goed lukt of pijnlijk is om je been helemaal te strekken.

c. Zet je rechtervoet plat tegen een muur voor je om de strekking aan de achterkant van je been nog duidelijker te voelen.

d. Voer de oefening liggend op je rug uit ter voorbereiding op de staande variant.

Balance is not something you find.
It’s something you create.
– Jana Kingsford –

Misschien ook leuk?