Yoga houdingen & series

Virasana, zit als een held

posted by Rosalie

Virasana is een zittende yoga-houding. Het woord vira betekend ‘held’ of ‘krijger’. De 2.0 naam van  Virasana is dus Held-houding. In Virasana kruis je je benen niet zoals de kleermakerszit. Misschien vind je dit wel prettiger zitten! Misschien voelt Viransa heel natuurlijk aan en zit je heerlijk als een held, misschien juist helemaal niet! Het is belangrijk (zoals in alle yoga-houdingen) dat je je  gewrichten niet forceert. Bouw Virasana dus met beleid en geleidelijk op en maak gebuikt van een hulpmiddel (zoals een bolster, een meditatiekussen of een blok). Take it easy, vind ‘jouw perfecte houding’. Wat voor jou dus goed voelt.

Voordelen van Virasana

In tegenstelling tot de andere yoga-houdingen mag je Virasana meteen doen na het eten. Deze houding stimuleert namelijk de spijsvertering en voorkomt een opgeblazen gevoel. Verder is Virasana erg geschikt om in de mediteren en voor het uitvoeren van pranayama’s (ademhalingsoefeningen). Je zit namelijk rechtop met een lange rechte rug, je zitbotjes drukken hierbij in de vloer. Ook is het een goede houding om stijve knieën en stramme beenspieren tegen te gaan. Tot slot heeft Viasana een positieve uitwerking op zwelling in enkels en benen. Daarom is Virasana binnen zwangerschap-yoga ook een bekende houding.

Stap voor stap in Virasana

Stap 1: Kom op handen en knieën. Handen onder de schouders. Knieën onder de heupen.

Stap 2: Breng je knieën bij elkaar. En plaatst je voeten iets wijder.

Stap 3: Kom nu zitten tussen je voeten. Dit mag geen pijn doen! Kom je niet verder geen punt. Ga hoever je kan gaan en goed voelt. Je kan ook op een bolster of meditatiekussen zitten. Plaats je handen op je knieën of hielen.

held

Stap 4: Blijf hier een aantal ademhalingen. Als je lekker zit kan je natuurlijk nog wat langer blijven zitten.

Stap 5: Terug? Kom op weer op handen en knieën. Breng je knieën weer uit elkaar zodat ze de heupen staan. Handen onder de schouders. Je kan nu doorgaan naar Downward-Facing Dog.

Mocht je in Virasana niet fijn zitten kies dan voor een andere zittende houding. Zoals de Sukhasana (kleermakerszit), halve of hele lotus of Dandasana (stafhouding). In deze houdingen zit je ook op de grond en maak je je rug goed lang. Zoek jouw ideale houding! En maak eventueel gebruik van een hulpmiddel bijvoorbeeld een bolster, meditatiekussen of een yoga-blok zodat je er écht goed bij zit! In al deze zittende houdingen kan je ook goed mediteren.

Have a lovely day!

favicon-welikeyoga

Misschien ook leuk?