BlogYoga houdingen & series

Voel je goed met de aardegroet

posted by Marloes Faddegon

Net als de zonnegroet kent ook de aardegroet verschillende varianten. De serie houdingen helpt je om te aarden, om te zorgen dat je letterlijk en figuurlijk weer stevig met beide benen op de grond staat. Fijn als je druk bent met 100 dingen tegelijk. Of gewoon voor aan het einde van de dag om daarna ontspannen naar bed te kunnen.

Oorsprong

De Sanskiet naam van de aardegroet is Prithvi Namaskara. Prithvi betekent aarde en Namaskara groet. De twee varianten van de aardegroet die wij kennen zijn afkomstig uit de dru-yoga-stroming en de hormoon-yoga-stroming. In beide gevallen zijn de reeksen op hun beurt weer gebaseerd op verschillende oudere yogatradities.

Andere positieve effecten

De aardegroet werkt ontspannend en kalmerend. Door het aardende effect van de serie komt je meer in het hier en nu. De serie houdingen werkt dan ook sterk op het 1e chakra, het wortel- of stuitchakra.

Ook het 5e chakra, het hartchakra, wordt geopend. Dit gebeurd onder meer door houdingen die balancerend werken op de nier- en de bijnierenergie. Deze energiestromingen raken bijvoorbeeld uit balans door te veel stress.

De aardegroet vanuit de hormoon-yoga-stroming zou tevens een gunstige invloed hebben op de vrouwelijke voortplantingsorganen en het hele bekkengebied, inclusief de bekkenbodemspieren. Dit is prettig voor alle vrouwen en in het specifiek voor vrouwen met (ernstige) PMS klachten, overgangsklachten of vruchtbaarheidsproblemen.

Ten slotte is het voor mensen met hand- of polsklachten prettig dat de handen, polsen en onderarmen in de aardegroet veel minder worden belast in vergelijking met de zonnegroetvariaties.

Uitvoering variatie hormoon-yoga

Uitvoering variatie dru-yoga

In dit filmpje kan je het nogmaals bekijken.

Tips
  • Start rustig met de aardegroet. Doe de eerste paar keer bijvoorbeeld 3 herhalingen achter elkaar en bouw langzaam uit naar 5 tot 7 herhalingen.
  • Doe de serie als losse oefening of doe hem aan het begin of einde van je practice.
  • Verbind de houdingen aan je adem.
  • Volg les onder begeleiding zodat je zeker weet dat je de houdingen goed uitvoert.
  • Doe ook eens de maangroet of de aardegroet.
  • Sluit af met Savasana.
Het juiste moment om te ontspannen
is als je daar geen tijd voor hebt.
-OMdenken-

Misschien ook leuk?