Slaap Meditatie Programma van Welikeyoga
BlogYoga houdingen & series

Yoga met blokken

posted by Rosalie

Je zult misschien denken: hulpmiddelen bij yoga, waar heeft ze het over? Toch kunnen hulpmiddelen helpen een houding te verdiepen of deze net iets makkelijker maken. Op die manier kun je de asana (yoga-houding) op jouw niveau uitvoeren, terwijl dat zonder hulpmiddel misschien niet was gelukt. Het gaat dus niet om ‘de perfecte houding’ maar het om ‘jouw perfecte houding’! Hoewel er verschillende soorten yoga-hulpmiddelen bestaan, ga ik in deze blog in op het yoga-blok en op hoe je deze kunt gebruiken in je practice. Geen blok? Geen nood, gebruik gewoon een dikke stapel boeken of rol een dekentje op.

Een yoga-blok is een rechthoekig, lichtgewicht blok dat steun en stabiliteit geeft bij het uitvoeren van diverse asana’s. Je kunt er met je handen op steunen als de grond net iets te ver is, of erop leunen en je spieren heerlijk los laten. Hieronder een aantal blok-proof-asana’s voor iedere dag van de week, enjoy!

  • In Namaskarasana (hurkzit). Steun het blok onder je billen, strek je borst omhoog en maak je lang. Blijf een aantal minuten in deze houding en laat de zwaartekracht zijn werk doen. Deze houding komt ook voor in de Maangroet. Je kunt ook in de Sukhasana (kleermakerszit) op het blok gaan zitten. Soms zit je op een blok nu eenmaal fijner, met name als je lang stil zit, bijvoorbeeld tijdens meditatie. Als je lang in Sukhasana hebt gezeten, kom dan eerst terug in Dandasana (de staf). Dan strek je je benen namelijk even goed uit.

Kleermakerszit yoga-blok

  • In Balasansa (child pose). Leg je voorhoofd op het blok voor nog meer ontspanning van je nek en schouders. Laat je spieren zwaar worden en blijf een aantal ademhalingen in deze houding.

Balasana yoga-blok

  • In Utthita Trikonansa (driehoekshouding / triangel) (lees de uitgebreide instructie hier). Als de grond te ver weg is kun je zo toch goed draaien. Zet een blok neer aan de buitenzijde van je voet en blijf een aantal ademhalingen in deze houding.

Utthita Trikonansa met yoga-blok

  • In de Utthita Parsvakonasana (gestrekte zijwaartse hoek), vanuit Krijger 2 (lees de uitgebreide instructie hier). Verleng je romp over je gebogen been. Als je niet verder kunt, plaats je je hand op het blok aan de buitenzijde van je voet (zie foto). Strek dan je andere arm langs je oor, open je borst en kijk schuin naar het plafond. Blijf een aantal ademhalingen in deze houding. Terug? Breng op een inademing de torso omhoog naar Krijger 2.

Utthita Parsvakonasana met yoga-blok

  • In Ardha Uttanasana. Dit is een staande vooroverbuiging met een rechte rug. In Zonnegroet A/B komt deze houding ook voor. Kom vanuit Uttanasana (vooroverbuigen) met een rechte rug heel iets schuin omhoog, beweeg vanuit je bekken. Kijk naar voren, steun met je handen op de blokken. Verleng je rug, houd benen actief en buig de knieën niet.
Dus maak gebruik van een hulpmiddel om jouw ideale houding te vinden. Er zijn nog meer houdingen waar je het blok bij kunt gebruiken. Inspiratie genoeg dus!

favicon-welikeyoga

Namasté

Misschien ook leuk?