Yoga houdingen & series

Yoga tussendoortje voor als je borstvoeding geeft

posted by Marloes Faddegon

Borstvoeding vraagt flink wat van de spieren in je nek en schouders. Bovendien hebben diezelfde spieren het ook zwaarder te verduren door het toegenomen gewicht van je borsten.Tijd dus voor wat fijne yoga oefeningen om je nek en schouders soepel te houden. En niet onbelangrijk voor jonge moeders, je kunt de oefeningen gemakkelijk even tussendoor doen. Overigens is dit yoga tussendoortje ook heerlijk als je nek en schouders wat stijf voelen na een tijd achter je laptop of desktop.

Milde twist

Maak of houd je wervelkolom heerlijk soepel met een liggende, zittende of staande twist (net wat jou goed uitkomt). Let wel op dat je hem mild houdt en niet tot je maximale twistende positie gaat. Je rechte buikspieren zijn waarschijnlijk nog niet zo sterk en door de borstvoeding heb je nog hormonen in je lichaam die er vaak voor zorgen dat alles nog wat soepeler is en je vaak wat verder kunt dan perse goed is voor je lijf. Deze hormonen waren tijdens de bevalling nuttig om je kindje door je bekken te laten gaan.

Kat-koe

Kom op handen en knieƫn, span je bekkenbodem en diepe buikspieren aan en beweeg vervolgens op het ritme van je adem van de kathouding (bolle rug) naar de koehouding (holle rug). Ongeveer dezelfde beweging kun je ook maken vanuit kleermakerszit, dan wordt hij ook wel eens omschreven als het rijden op een kameel.

Oor naar schouder stretch (zittend of staand)

Deze oefening doe je staand of zittend. Zorg dat je wervelkolom goed lang is en je hoofd mooi boven je wervelkolom. Zo wordt het gewicht van je hoofd gedragen door je hele wervelkolom. Breng vervolgend je linkeroor naar je linkerschouder. Blijf hier of leg je linkerhand over je hoofd heen op je rechteroor. Mocht je de strekking nog iets intenser willen maken dan strek je ook nog je rechterarm schuin omlaag uit, in het verlengde van de nekspieren en dus iets bij het lichaam vandaan. Herhaal aan de andere kant.

Koeienkoparmen

Ook deze oefening kan zowel zittend als staand. Strek je linkerarm omhoog uit en buig vervolgens je arm waardoor je linkerhand tussen de schouderbladen komt te liggen. Je rechterarm strek je juist omlaag uit en buig je vervolgens juist omhoog. Laat de linker- en rechterhand elkaar op de schouderbladen vastpakken of gebruik een riem of shirt om aan twee kanten van te pakken en zo de stretch tussen de schouderbladen op een voor jou aangename manier te voelen. Herhaal aan de andere kant.

Adelaarsarmen

De derde oefening die je zowel zittend als staand kunt uitvoeren. Spreid beide armen op schouderhoogte. Vervolgens breng je de armen op deze hoogte naar voren en beweegt je rechterarm over je linkerarm heen. Strengel de armen om elkaar heen en breng de handpalmen tegen elkaar. Mocht dat niet lukken breng dan de ruggen van beide handen juist tegen elkaar. Je bovenarmen zijn op schouderhoogte. Je onderarmen staan verticaal. En de punten van je schouderbladen duw je omlaag richting je zitbotten. Herhaal ook deze oefening aan de andere kant, dus juist met je linkerarm over je rechterarm heen.

NURSING
is a work of
HEARTH

Misschien ook leuk?