BlogYoga houdingen & series

Yogatips tegen hoofdpijn

posted by Marloes Faddegon

Hoofdpijn komt voor in verschillende variaties en met diverse oorzaken. Spanningshoofdpijn is de meest voorkomende vorm en wordt toegeschreven aan te veel spierspanning in de nek en/of het gezicht. De te hoge spierspanning komt bijvoorbeeld voort uit stress, te lang in eenzelfde verkeerde (werk)houding zitten of door hormonale schommelingen. In deze blog geven we vijf yogatips om spanningshoofdpijn te verhelpen en voorkomen.

Meditatie

Yoga en meditatie zorgen ervoor dat je signalen van je lichaam beter leert aanvoelen. Probeer dagelijks, als is het maar 5 minuten, te mediteren. Observeer als een toeschouwer de gedachten en gevoelens die opkomen. Je kijkt wat er op komt en laat dat vervolgens weer los, zonder dat je erin mee gaat.

Kindhouding

Kindhouding (Balasana) heeft een kalmerende uitwerking. Je laat stress gemakkelijk los en je ontspant zowel je spieren als je brein. De ultieme houding dus om spanningshoofdpijn te verlichten of, beter nog, voor te zijn!

Kat-hond-houdingen

Met deze houdingen (Marjaryasana & Bitilasana) verminder je spanning in het schoudergebied en de onderrug. Ook ondersteun je je lichaam om stresshormonen af te breken en je geest te kalmeren en van nieuwe energie te voorzien.

Benen-tegen-de-muur-houding

De gemakkelijkste omgekeerde houding is Viparita Karani, waarbij je benen hoger zijn dan je hart. Deze houding werkt stressverlagend doordat je het autonome zenuwstelsel kalmeert. En laat het autonome zenuwstelsel nu precies verantwoordelijk zijn voor het ‘fight, flight of freeze’ systeem, wat door stress geactiveerd wordt!

Bodyscan gevolgd door savasana

Sluit af met een bodyscan waarin je per lichaamsgebied spierspanning loslaat. Voel na in Savasana en geef jezelf over aan een moment van even helemaal niet meer hoeven.

Dear headaches,
let’s break up.

Misschien ook leuk?